Till Riksförbundet
Gå till distrikt

Byalagets funktion är att verka för en levande landsbygd vi vill med vår verksamhet tillgodose bybornas intressen och trivsel. Som medlem har du möjlighet att påverka arbetet!

Våra månadsmöten, ca 2-4 stycken per år med uppehåll över sommaren. Dessa är gyllene tillfällen för dig att göra din stämma hörd. Vi håller som regel ganska korta, formella möten, som bryts av en fikapaus där vi ventilerar våra tankar.

Vi har stor spännvidd på verksamheten. Här kommer några exempel:

• Badplatsen har under alla år varit en given samlingsplats. Där har vi hela tiden lagt ned mycket arbete och även pengar. Det började för över 30 år sedan med att vi rustade upp botten med allt från muddring till massor av grus. Den står nu där som en fantastiskt reklampelare för vår by med sin fina beach-volleyplan, grillplats och scen.
    Gillar du badet och vill bidra med en slant för underhåll så är du välkommen att skänka en slänt. Märk betalningen ”badhundringen” med 100:- eller valfritt belopp.

Swischa till 123 458 69 47 och ange ”badhundring”.

• Idrottsplatsen som vi förvärvade från kommunen. Med bidrag från bygdepeng och liknande har vi lyckats få till en fungerande idrottsplats både sommar och vinter. Vi har hyvlat och skrapat marken som sedan fyllts upp med ytskikt. Belysningen har byts ut till lågenergilampor. Massor av mantimmar har lagts ned. Den utnyttjas  en hel del till ridning och typ hunddressyr, detta är endast för medlemmar i byalaget. Den tidigare så populära veteranmarknaden och andra marknader äger rum där.

Vi anordnar även fester av olika slag under hela året. Det börjar alltid med julfest, som sedan brukar följas av någon vårfest med mat och dans till orkester. Sommartid brukar det vara grillkvällar på Byagården och en del festligheter nere vid badstranden. Till hösten samlas vi under festliga former med mat och dans.

Idén om upprustning av Flottarleden kom från byalaget. Den är nu från vision till verklighet genomförd, med den fina eldpallkojan som kronan på verket. Den fortsatta driften har överlåtits till Föreningen Runemo – Söräng Strömmar.